vrijdag 31 augustus 2007

Nog enkele tips voor de Bouw-groep

Oeganda:
  • Tot mijn grote verrassing is het tarief voor het visum sinds 1 juli opgeslagen: 50 dollars alstublieft. Twee keer Uganda in, dat betekent dus voor ieder van jullie 2x50 dollars.
  • Het immigratieformulier dat je in het vliegtuig krijgt: "physical address while in Uganda" moet je niet invullen (anders zet je maar 'hotel'), 'intended length of stay': 1 night, 'purpose': transit.
  • Bij aankomst in de luchthaven (aan de bagageband) kan iemand van de groep dollars in shillings wisselen (bv. om straks water o.d. te kopen)
  • Voor wie iets wil knabbelen tijdens de lange rit van Kampala naar Beni: voorzie in een snackje, druivensuiker,... Chocolade is hier erg gegeerd, maar hij smelt gemakkelijk.
  • Zorg voor kledij die tegen het stof kan. Gemakkelijk schoeisel (dat rood van het stof mag worden). Ik polste ook ivm de klederdracht op de bouwwerf. Breng gerust je shorts mee. No problem.

Klimaat:

  • Ik geniet hier van heerlijke temperaturen (20-25 graden) maar iedereen zegt dat ze zullen stijgen. Het heeft de laatste dagen steeds geregend, i.e. een bui per dag. Het is momenteel bewolkt en dat is echt genietbaar. Maar opnieuw: het kan verkeren.

Programma:

  • Het huwelijk van Vincent staat gepland voor 15/09 (Ik zag hem nog niet en weet ook niet hoe het zit met de invitations maar we kunnen maar beter voorbereid zijn. Remember: verwacht geen Marie-Louise-toestanden.)
  • De grootste afsluiting van de honderdjarige evangelisatie van Butembo-Beni is voor 23/09. Dat wordt hier dé happening van het jaar. Smeer uw billen in: de mis alleen al zou van 9 tot 14h duren. 5 uren (en daar heb ik geen rekenmachientje voor nodig) Zeg niet dat ik het niet gezegd heb.
  • De bisschop zou naar verluidt echt geïnsisteerd hebben dat we op tijd en stond de boog ontspannen en hij denkt mee rond een of andere uitstap.

Tips:

  • Sluit hier ter plekke je zakken en je valiezen als je tenminste geen kakkerlakken wil herbergen. (Spreek van ondervinding.)
  • Wie het niet over zijn/hart kan krijgen om elke ochtend of boter of confituur op zijn boke te hebben, brengt maar beter een doosje smeerkaas mee.
  • Ik vraag me af of een geplastificieerd naamkaartje op ieders borst loont om de Congolezen wegwijs te maken tussen het bos van Belgische vrijwilligers.
  • Met foto's van je familie, je geliefden, je kat of je papegaai heb je hier ook altijd succes. (En toon maar veel interesse als de Congolezen jou ook hun foto's willen laten zien.)
  • En voor wie de tijd tussenin wil doden onder de mangobomen: vergeet geen vakantielectuur (bv. De Kelders van Congo, al is het om 'iets' van de situatie in de regio op te steken.)

Altijd makkelijk om bij te hebben:

  • rekenmachientje (voor wie weg wil komen met euro, shilling, dollar, franc congolais)
  • de zeep zonder water
  • papieren zakdoekjes (je neus snuiten is stofsnot blazen)
  • papieren wc-zitjes (Mauricio kan de leverancier aanduiden)

En voorts maar aftellen. Ik vind het geweldig dat jullie komen. Het wordt een onvergetelijke tijd. Als jullie komen met een open geest (als je die nog niet hebt kan je hem vragen), komt alles goed. Schrijf op je koffer, in je handpalm, op de T-shirts en op je voorhoofd: "Ik zal niet mopperen" en ik garandeer je een leuke periode met een stel levenslessen.

Africa, I love it. En de meesten van jullie zullen dat vast ook gauw doen.

Hakuna matata. Karibu.

Geen opmerkingen: